Hjælp til mælk, natflaske og mad

20. november 2015

Alder:
7 mdr.

Hjælp til mælk, natflaske og mad

Hej Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse, som jeg ofte har læst, hvis jeg har haft brug for ideer el. råd. Nu har jeg dog selv brug for at skrive til dig for at få råd vedr. Mad/mælk og natflaske.

Min søn Liam bliver 7 mdr om en uge den 26/11. Han er en rigtig aktiv, glad, nysgerrig og stærk lille dreng.

Liam har fået flaske fra da han var 7 dage gammel, da amningen ikke fungerede. Da han var 2 mdr. Fik han udelukkende MME. Der har egentlig altid været lidt "vanskeligheder" med flasken, og han har aldrig spist som anbefalet. Dette har jeg talt med min sp om, men da han er sund og rask, tager fint på og udvikler sig som han skal, har hun ikke været bekymret.

Liam begyndte på skemad, da han var 4 mdr., og dette er gået rigtig fint, og han er utrolig glad for sin mad.

Da han var lige knap 6 mdr. Ville han pludselig ikke længere have flasken, og kun når han sov, kunne jeg give ham mælk. Jeg har jo hele tiden fået at vide at mælken, er så vigtig, så jeg har naturligvis forsøgt at tilbyde ham ofte, men han har skubbet flasken væk og nægtet. Jeg forsøgte derfor at skifte mærke, sut m.v. Men lige lidt hjalp det. Jeg prøvede så at tilbyde ham mælken kold, og dette virkede! Det er rigtig dejligt, men det er stadig svært at få mælk i ham, hvilket er rigtig frustrerende, da jeg naturligvis er bange for, om han kan mangle jern...

Han har altid fulgt sin vægtkurve, ligger lige på gennemsnittet vægtmæssigt og udvikler sig rigtig fint - han møver rundt i hele stuen (og hiver i ledningerne :D), løfter sig i kravlestilling mens han rokker frem og tilbage, kan vende fra mave til ryg og omvendt og pludrer rigtig meget.

Jeg har efterhånden accepteret, at jeg har en dreng, som (heldigvis) ved hvad han vil og ikke vil, og som ikke er så glad for mælken. Derfor vil jeg spørge, om der er andre muligheder for at sikre ham, at han får, hvad han skal have? Vores dag ...

Annonce

... ser ud som beskrevet herunder:

7-8: vågner op og får morgenmad, havregrød og vand af kop. Spiser ca. 1-2 dl.

9.15-9.30. Frugtmos og vand af kop. Tilbydes flaske men vil ikke have den. Måske mælk af kop i stedet? Puttes til lur.

11.30-12: grøntsagsmos med kød og ris/kartofler/pasta. Spiser 1-2 dl. Vand af kop.

13-13.30: tilbydes flaske men vil ikke have den - kan jeg give ham noget andet i stedet? Puttes til lur.

15: får flaske - ca. 100 - 200 ml. Meget forskelligt.

16: grød el. Grødsmoothies fra Semper og vand af kop. (Ikke altid han gider grød men dem fra Semper, vil han gerne have).

18: grøntsagsmos med kød og ris/kartofler/pasta. Spiser 1-2 dl. Vand af kop.

19.15-19.20: har prøvet at give flaske, men han vil ikke have den. Derfor giver vi i stedet grød eller de der grødsmoothies med frugt fra Semper. Puttes til natten 19.30.

22.30-23: drømmeflaske - alt mellem 80-200 ml. Meget forskelligt.

03-3.30: flaske 200 ml.

Jeg har et ønske, om at skubbe natflasken klokken 3 til 5-6 tiden. Har du et råd til, hvordan jeg får skubbet denne? Jeg har prøvet at tilbyde vand og trøst i stedet, men han bliver så ked af det og gal, og så det er endt med, at jeg har givet ham den. Skal jeg "bare" tage kampen og så trøste ham, indtil han falder til ro? Eller har du en anden idé?

Jeg synes ikke, at jeg er en pylret mor, men jeg kan mærke, at jeg er nervøs for at lade ham sidde med brød/grøntsager/frugt selv, fordi jeg er bange for, at noget skal knække af, og han bliver kvalt. Han er vant til rimelig grov mad, og der har aldrig været noget, men hvor meget kan han tygge/gumle selv, hvis jeg f.eks. Giver en bådblomme eller rugbrødsbjælke? Skal jeg udskifte rugbrødet, når det er for blødt, eller kan han sagtens gumle på små stykker? Han har i øvrigt 2 tænder i undermunden.

Det var mange spørgsmål, men håber det giver mening :)

Mange hilsner
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder