Brev:
Hjælp til mælk, natflaske og mad
20. november 2015
Alder:
7 mdr.
Hjælp til mælk, natflaske og mad
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse, som jeg ofte har læst, hvis jeg har haft brug for ideer el. råd. Nu har jeg dog selv brug for at skrive til dig for at få råd vedr. Mad/mælk og natflaske.
Min søn Liam bliver 7 mdr om en uge den 26/11. Han er en rigtig aktiv, glad, nysgerrig og stærk lille dreng.
Liam har fået flaske fra da han var 7 dage gammel, da amningen ikke fungerede. Da han var 2 mdr. Fik han udelukkende MME. Der har egentlig altid været lidt "vanskeligheder" med flasken, og han har aldrig spist som anbefalet. Dette har jeg talt med min sp om, men da han er sund og rask, tager fint på og udvikler sig som han skal, har hun ikke været bekymret.
Liam begyndte på skemad, da han var 4 mdr., og dette er gået rigtig fint, og han er utrolig glad for sin mad.
Da han var lige knap 6 mdr. Ville han pludselig ikke længere have flasken, og kun når han sov, kunne jeg give ham mælk. Jeg har jo hele tiden fået at vide at mælken, er så vigtig, så jeg har naturligvis forsøgt at tilbyde ham ofte, men han har skubbet flasken væk og nægtet. Jeg forsøgte derfor at skifte mærke, sut m.v. Men lige lidt hjalp det. Jeg prøvede så at tilbyde ham mælken kold, og dette virkede! Det er rigtig dejligt, men det er stadig svært at få mælk i ham, hvilket er rigtig frustrerende, da jeg naturligvis er bange for, om han kan mangle jern...
Han har altid fulgt sin vægtkurve, ligger lige på gennemsnittet vægtmæssigt og udvikler sig rigtig fint - han møver rundt i hele stuen (og hiver i ledningerne :D), løfter sig i kravlestilling mens han rokker frem og tilbage, kan vende fra mave til ryg og omvendt og pludrer rigtig meget.
Jeg har efterhånden accepteret, at jeg har en dreng, som (heldigvis) ved hvad han vil og ikke vil, og som ikke er så glad for mælken. Derfor vil jeg spørge, om der er andre muligheder for at sikre ham, at han får, hvad han skal have? Vores dag ser ud som beskrevet herunder:
7-8: vågner op og får morgenmad, havregrød og vand af kop. Spiser ca. 1-2 dl.
9.15-9.30. Frugtmos og vand af kop. Tilbydes flaske men vil ikke have den. Måske mælk af kop i stedet? Puttes til lur.
11.30-12: grøntsagsmos med kød og ris/kartofler/pasta. Spiser 1-2 dl. Vand af kop.
13-13.30: tilbydes flaske men vil ikke have den - kan jeg give ham noget andet i stedet? Puttes til lur.
15: får flaske - ca. 100 - 200 ml. Meget forskelligt.
16: grød el. Grødsmoothies fra Semper og vand af kop. (Ikke altid han gider grød men dem fra Semper, vil han gerne have).
18: grøntsagsmos med kød og ris/kartofler/pasta. Spiser 1-2 dl. Vand af kop.
19.15-19.20: har prøvet at give flaske, men han vil ikke have den. Derfor giver vi i stedet grød eller de der grødsmoothies med frugt fra Semper. Puttes til natten 19.30.
22.30-23: drømmeflaske - alt mellem 80-200 ml. Meget forskelligt.
03-3.30: flaske 200 ml.
Jeg har et ønske, om at skubbe natflasken klokken 3 til 5-6 tiden. Har du et råd til, hvordan jeg får skubbet denne? Jeg har prøvet at tilbyde vand og trøst i stedet, men han bliver så ked af det og gal, og så det er endt med, at jeg har givet ham den. Skal jeg "bare" tage kampen og så trøste ham, indtil han falder til ro? Eller har du en anden idé?
Jeg synes ikke, at jeg er en pylret mor, men jeg kan mærke, at jeg er nervøs for at lade ham sidde med brød/grøntsager/frugt selv, fordi jeg er bange for, at noget skal knække af, og han bliver kvalt. Han er vant til rimelig grov mad, og der har aldrig været noget, men hvor meget kan han tygge/gumle selv, hvis jeg f.eks. Giver en bådblomme eller rugbrødsbjælke? Skal jeg udskifte rugbrødet, når det er for blødt, eller kan han sagtens gumle på små stykker? Han har i øvrigt 2 tænder i undermunden.
Det var mange spørgsmål, men håber det giver mening :)
Mange hilsner
Sara